Twee wielen voor of achter ?

Wat is beter: twee wielen voor of twee wielen achter bij een driewieler?

Als je op zoek bent naar een driewieler, is een van de eerste keuzes die je moet maken of je een model met twee wielen voor (tadpole) of twee wielen achter (delta) wilt. Beide configuraties hebben unieke eigenschappen die passen bij verschillende behoeften en voorkeuren. In deze blog bespreek ik de verschillen tussen beide modellen

Zithoogte

– Twee wielen voor (tadpole):

De zithoogte bij tadpole-driewielers is vaak lager. Dit verlaagt het zwaartepunt en verhoogt de stabiliteit, maar kan het moeilijker maken om op te stappen, vooral voor mensen met beperkte mobiliteit. Gelukkig zijn er wel mogelijkheden om het makkelijk te maken zoals een hogere zit en opsta hulpen.

Twee wielen achter (delta):

Vooral de traditionele Delta-driewielers hebben een hogere zithouding, vergelijkbaar met een gewone stoel. Dit maakt het eenvoudiger om op en af te stappen en biedt een beter overzicht op de weg. Het nadeel is een verminderde stabiliteit. Met de lagere ligfiets delta trikes is minder het geval maar moet je weer verder zakken om in de zitting te komen.

Stabiliteit

– Twee wielen voor (tadpole):

Tadpole-driewielers zijn extreem stabiel, vooral in bochten. Doordat de twee wielen aan de voorzijde een breede basis vormen en je lagere zwaartepunt lager ligt is er minder kans op kantelen, zelfs bij hogere snelheden of onverwachte manoeuvres. Zelf als je in de bocht toch een wiel op tilt blijft de fiets goed beheersbaar. Zeker bij de meer op snelheid gericht modellen kijk je toch een beetje het kart gevoel.

Twee wielen achter (delta):

Delta-driewielers zijn stabieler bij lage snelheden en in stilstand. Bij hogere snelheden of scherpe bochten kunnen ze echter wat instabieler aanvoelen doordat het zwaartepunt hoger ligt en je daardoor eerder een wiel optilt. Als dat gebeurd ben je vaak ook de aandrijving kwijt. Je aangedreven wiel heeft geen contact meer met de grond en draait in het lucht ledige.

Comfort

Twee wielen voor (tadpole):

Het lage zwaartepunt van tadpole-modellen zorgt voor een sportieve rijervaring, maar kan minder vergt wat meer gewenning in het fietsen. Doordat de zithouding heel anders is dan op je gewone fiets gebruik je andere spieren en die zul je moeten trainen. Gelukkig zijn de meeste modelen wel uit te voeren met voor en of achtervering.

Twee wielen achter (delta):

Delta-driewielers bieden een meer gewone fiets ervaring. Door de hogere zitpositie heb je meer overzicht over de omgeving om je heen. De zitting zit over het algemeen meer rechtop. Bij langere ritten kan dit wel zadelpijn veroorzaken. Je trapt echter meer naar beneden zodat dove voeten minder snel voorkomen.

Aandrijving en onderhoud

Twee wielen voor (tadpole):

Bij een tadpole-driewieler zit de aandrijving vrijwel altijd aan de achterkant, vergelijkbaar met een gewone fiets. Dit maakt de overbrenging relatief eenvoudig en betrouwbaar. Omdat dit ook bij de rechtop fiets zo is kan je eigen fietsenmaker het meestal veel repareren. Ook maakt de directe aandrijving het geheel efficiënter. Je verliest minder kracht in de aandrijving. Kracht die dan beschikbaar is voor je snelheid.

Twee wielen achter (delta):

Delta-driewielers hebben een meer complexe aandrijving nodig. Omdat het achterwiel niet in lijn ligt met de trappers heb je altijd een vorm van as nodig. Bij de eenvoudigere modellen heb je maar op 1 wiel aandrijving. Dit kan reacties in het stuur geven. Bij aandrijving op beide wielen heb je een differentieel nodig om de bocht door te komen. Dit alles maakt het lastiger om versleten onderdelen te vervangen of te repareren. Ook geven de de extra lagers extra weerstand in de aandrijving.

Transport en vouwen.

Twee wielen voor (tadpole):

De meeste tadpole-driewielers zijn tegenwoordig makkelijk op te vouwen. Het achterwiel komt hierbij tussen de voorwielen te liggen. Dit zorgt ervoor dat je de fiets makkelijk in d emeeste auto’s kwijt kunt. Hierdoor kun je de fiets makkelijker mee nemen als je eeens ergens anders wilt fietsen.

Twee wielen achter (delta):

De meeste delta-driewielers zijn niet vouwbaar. Sommige zijn deelbaar en een enkeling kan je vouwen. Maar dan heb je nog steeds een tamelijk groot geheel over. Dit maakt ze wat lastiger te transporten.

Conclusie

De keuze tussen een driewieler met twee wielen voor of achter hangt af van je van je wensen en behoeften.

Zelf heb ik een duidelijke voorkeur voor een tadpole. Deze fietsen zijn gemaakt om te fietsen en kunnen aangepast worden aan je behoeften. Veel van de de delta-driewielers zijn toch gemaakt om aan te passen en je kunt er op fietsen.

Welke keuze je ook maakt, beide types bieden een veilige en comfortabele manier van fietsen. Kom gerust langs in de winkel om beide modellen uit te proberen en ontdek zelf welke het beste bij jou past!

1 gedachte over “Twee wielen voor of achter ?”

  1. Rob Hart;and

    Gerrit, je hebt het heel goed uitgelegd!
    Zelf ben ik een liefhebber van de tadpole trike en fiets daar nu een jaar of 15 mee.
    Nu heb i een volledig geveerde uitvoering die er comfortabel is.
    Mijn eerste tadpole had geen vering, dat is niet echt prettig.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tot en met januari GRATIS tas, slot en verlichting bij bestelling van een Ice trike.

Speciale aanbieding, gratios tas verlichting en slot bij een ice trike

Tot en met januari 2025 krijg je een gratis een Axa verlichting set, een art2 Kryptolok slot met extra kabel en een 12 liter waterdichte basil navigator tas. Dit is een voordeel van maar liefst € 165,00.